шаблоны joomla сайт визитка
Скачать Joomla 3 шаблоны бесплатно
Запрошуємо, Гість
Транспорт у м. Дубляни

ТЕМА: Транспорт в Дублянах: минуле і сучасність

Транспорт в Дублянах: минуле і сучасність 1 рік 6 місяців тому #361

Транспорт в Дублянах: минуле і сучасність

Об'єднання великих землевласників австрійської провінції Галичина та Володимирія з Великим Князівством Краківським - Галицьке господарське товариство - шукаючи на початку 50-х років XIX ст. базового господарства для організації рільничої школи, зупинилося у селі Дубляни, що на віддалі 6 км від Львова. Найбільш болісною завадою в організації нормального функціонування Дублянської вищої школи завжди була проблема транспортного зв'язку між Дублянами і Львовом. На початку діяльності рільничих навчально-наукових установ добрих доріг в Дублянах не було. Пізньої осені та ранньої весни студенти «чалапали в болоті по коліна», а «сільська влада занедбала сільські дороги».

Колишній головний шлях, іменований «Стара дорога», який з'єднував Дубляни з Львовом, пролягав від давнього центру села, біля каскаду озер і церкви, на південь попри старий млин і сільське кладовище, в напрямку малехівського кладовища, а далі, минаючи малехівську церкву, через горбок провадив до Старих Збоїщ і Львова. Північно-західна дорога своїм положенням збігається з сучасною і простує через Пісок до села Грибовичі.
Будівництво у 1876-1877 рр. теперішньої головної дороги з твердим покриттям, що з'єднує Дубляни з київською автострадою, зумовлене відкриттям північної гілки Львівської залізниці і організації залізничної станції Дубляни-Львівські, що дало змогу сполучити навчальний заклад з залізничною станцією, а далі - поїздом до станції Підзамче у Львові (два рейси кожного дня). У 1913 році було опрацьовано проект залізничної колії до Рільничої академії, але Перша світова війна перешкодила впровадженню його в життя.
З метою мінімалізації втрат орної землі шлях від Малиняка (Дублянські угіддя) до київського гостинця протрасували межею полів поміж угіддями громад с. Малехова і с.Ляшки Муровані. Одночасно з будівництвом, вздовж проїзду висадили молоді берези, залишки яких з причин аварійної безпеки прибрали в останні роки минулого століття. При в'їзді на терени школи, на узліссі Малиняка у 1892 році було встановлено статую Божої Матері роботи скульптора Марковського. Статуя була знищена в час повоєнних лихоліть і відновлена в 1992 році. Одночасно з капітальним будівництвом в Дублянах в 80-х роках XX ст. дорогу реконструювали і покрили асфальтом.
Вочевидь наявність залізничного сполучення Дубляни-Львів дещо послабила, але не усунула транспортних ускладнень, і подорожани були змушені використовувати найрізноманітніші доступні засоби пересування: вози, брички, верхових коней тощо, а переважна більшість студентів і працівників господарства долали дорогу пішки. Дирекція школи користувалася штатним кінним транспортом, регулярне перевезення викладачів, які мешкали у Львові, здійснював кінний диліжанс на 10 персон, що двічі на день, за будь-якої погоди, снував між Львовом і Дублянами. Візник, Андрій Дендор, якого всі любовно називали Єнжей, близько тридцяти років, з точністю годинника виконував свою роботу. Він не тільки привозив і відвозив викладачів, але також доставляв продукти харчування, товари для невеликих крамничок, виконував безліч дрібних доручень, і був кумиром для дублянських дітлахів.

Нарешті, 1927 року технічний прогрес дався чути в Дублянах. Тут частково скасовують кінний виїзд, і в розпорядження шкільної влади надходять перші авто, правда дуже знищені, але ще придатні до використання. Два легкові автомобілі обслуговують керівництво, дві вантажівки (можливо, один автобус) забезпечують господарські потреби, чим, до певної міри, розв'язують проблему сполучення зі станцією Дубляни-Львівські та містом Львовом. Перевезення пасажирів автомобілями здійснювали на засадах повної самоокупності. На жаль, одне авто, що використовували для перевезення людей, 1930 року зазнало прикрої аварії — і питання зв'язку із Львовом набуває нової гостроти.



Навесні 1929 року навчальне господарство придбало ще три самоходи за непередбаченими кошторисом статтями, що негайно ускладнило відносини з державними контрольними фінансовими органами.
(Продовження скоро)
Останнє редагування: 1 рік 6 місяців тому від Юрій ТОКАРСЬКИЙ.
Увійдіть на сайт, щоб писати у форумі
Ці користувачі сказали вам Дякую: admin, Galina-Kaduk-facebook, VVVV
Час відкриття сторінки: 0.131 секунд
FB

Увійдіть за допомогою соціальних сіток:

або ввівши ваш логін і пароль, якщо ви реєструвалися безпосередньо на цьому сайті: